Anime · Genel

Anime Ve Mangalara Özel Terimler

Untitled-1.jpg

Uzun bir aradan sonra tekrar merhaba c:

Bu yazımda anime ve manga ile ilgili sık kullanılan terimlerden bahsedeceğim. Çok ayrıntıya girmeyeceğim. Birkaç parça temel terimlerden bahsedeceğim sadece. Anime türleri, dere tipleri ve benzeri şeyleri kısa kısa örnekleriyle açıklayacağım. Öncelikle anime ve mangalara ait bazı terimlerden bahsetmek istiyorum.

Fansub: Fanların gönüllü çeviri grubudur. Çevirmen, editör, manga ise balon silici anime ise altyazı ve zamanlayıcı gibi statülerde fan bulunduran ekiplerdir.

Fanart: Fanların anime karakterlerini kendilerine özgü çizdiği çizimlerdir. Genelde DeviantArt gibi platformlarda paylaşırlar.

Cosplay: Anime karakterlerinin kıyafetlerini giyerek onları canlandırmaktır. Ülkemizde tahmin edildiğinden daha fazla gelişmiş olması da gözlerimi yaşartmakta.

Genderbend: Bir karakterin karşı cinsiyete uyarlanmasıdır. Erkek olan bir karakterin kız versiyonunun çizimi veya tam tersi gibi. Cosplay ve fanartlarda kolaylıkla karşılaşılabilir.

Shiplemek: Gemilemek değil de iki karakteri ölümüne birbirine yakıştırmaktır. Evlenip çocuk yapmalarını beklemek, gözleriniz kanayana kadar fanfictionlarını okumak ve sabaha kadar fanartlarını çizmektir. Genelde ilk karakterin isminin ilk iki-üç harfi ile ikinci karakterin isminin son iki-üç harfi birleştirilir. Ya da kulağa nasıl güzel geliyorsa öyle birleştirilir asfdfjkş (Sadece animeye özel bir terim değildir. Lydia ve Stiles’ı da shipleyebilirsiniz. Stydia da ship adıdır.)

  • ZoRobin (One Piece), SasuSaku (Naruto), YatoRi (Noragami)

Fanfiction: Fanların bir animedeki karakterleri kullanarak sadece kurguyu değiştirip kendilerinin yazdıkları hikayelerdir. (Sadece animeye özgü bir olay değildir. Çoğu kitap, film, dizi ve oyunlar için de geçerlidir.)

Crossover: Farklı animelerdeki iki karakteri shipleyenlerin fanartlarını çizdiği ya da iki farklı animenin dünyasından etkilenenlerin fanfiction yazdığı türdür. Yani Luffy’nin gemisinde Lelouch’un olduğunu hayal etmek ya da Gintoki’nin yanına Erza’yı çizmek gibi bir şey. (Sadece animeye özgü değildir. Lucifer ile Katherine’i de shipleyebilirsiniz. Gerçi çok saçma olur ama yapabilirsiniz yine de.)

Spoiler: Şimdi diyelimki 10 bölümlük bir dizi veya animeye yeni başlamışsınız ama arkadaşınız bitirmiş ve sırf kaşındığı için ileride ana karakterin öldüğünü falan size söylemiş zamanında. Siz tabii inanmıyorsunuz ve tüm bölümleri izlediğinizde bir bakıyorsunuz harbi harbi ölmüş. Ve durup kendi kendinize şunu diyorsunuz “Ah, spoiler yemişim meğer.” Kısaca izleyerek öğrenmek yerine gıcık biri tarafından öğreniyorsunuz olacak önemli olayları…

Cliffhanger: Kısaca tüm animeyi bir günde bitirme sebebimiz. Bölümün sonunda size “Aha diğer bölüm ne olacak? Ne yapacak, ne edecek?” derken diğer bölüme geçiveriyorsunuz. Her bölüm bittiğinde kafada farklı bir soru işareti kalıyor sizi diğer bölümü izlemeye teşvik eden. İşte onlara cliffhanger diyoruz :’)

Anime & Manga Türleri

Shounen: “Genç” anlamına gelir ve genellikle baş karakterin erkek olduğu animelerdir. Sabit anime olarak adlandırdığımız animelerin çoğu bu türe örnektir.

  • One Piece, Naruto, FullMetal Alchemist, Dragon Ball

Shoujo:  “Kız” anlamına gelir ve genellikle baş karakterin kız olduğu animelerdir. Romantik komedi ve duygusal animeler bu türe örnektir.

  • Kaichou Wa Maid Sama, Ouran Highschool Host Club, Golden Time, Fruits Basket

Seinen: Yetişkin erkeklere hitap eden vahşet, kan ve çıplaklık içeren animelerdir.

  • Onihei, Hellsing, Elfen Lied, Berserk

Josei: Kadın” anlamına gelir ve kadınlara yönelik animelerdir. Genellikle yazarları da kadındır.

  • Nana, Usagi Drop, Shirokuma Cafe, Amnesia

Slice Of Life: Adından anlaşılacağı gibi hayattan bir parça ve günlük hayata yönelik içerik içeren, öyle elinden ateş çıkarmaymış, süper güçlerini bastırmak için gözlük takmaymış gibi olaylar yok yani.

  • Nichijou, Chuunibyou Demo Koi Ga Shitai, Tamako Market, Free!

Not: Nichijou olayların abartıldığı bir animedir. Yani bir anda kızın duvarda koşmaya başladığını görebilirsiniz ama komedi animesi olduğu için bunlar abartılarak çizilmiştir. Yoksa özünde günlük hayatı baz almakta.

Not2: Chuunibyou D.K.G.S animesi de özünde günlük hayatı baz alıyor fakat kız chuunibyou (8. sınıf sendromu) olduğu için kafa bi’ dünya. Haliyle kızın gözünden dünyaya bakınca uçan ejderler, kötü güçler ve cadılar görülebiliyor.

Not3: Chuunibyou (8. sınıf sendromu), Japonya’da çıkmış bir terimdir ve çok fazla anime izleyen bir kişiye olabilecek bir şeydir. Oculus takıp dış dünyaya adım atmak gibidir. Tehlikelidir. Her an kendinizi Naruto zannedip rasengan yapmaya çalışabilirsiniz -ki gerçekten yaptığınızı da düşünebilirsiniz. O aşamadan sonrası direk psikolog zaten.

Ecchi: Açık seçik, çıplaklık ve erotik sahneler barındıran animelerdir. Erkek karakterlerde burun kanaması, kız karakterlerde büyük göğüsler görülür. Sadece açık seçiklik barındırdığı zaman komedi ile güzel gidiyor aslında. Abartılı olmayacak tabii..

  • 11Eyes, Ookami-san To Shichinin No Nakama-tachi, Highschool DxD, Kiss x Sis

Hentai: +18 cinsellik içeren animelerdir.

  • Bible Black, LaBlue Girl
Dere Tipleri

“Dere tipleri mi, kardeş o da ne?”

Öncelikle suyu olan dere değil… Susuz dere adjhsjkş Öhöm, bu kelime karakteristik özellikleri betimlemede kullanılıyor. Kelime anlamı olarak utangaç demek sanırım, o konuda emin değilim. Fakat olay zaten anlamında değil, başına gelen kelimelerde. Mesela utangaçtan devam edersek; anime karakterinde utangaç birine utangaçdere deriz, gibi. (Capella ile saçmalamacalar vol.1)

Tsundere: İlk başladığınız anime Naruto değil de bir shoujo animesi ise çoktan karşılaşmış olabileceğiniz, animelerde de çok sık kullanılan tiplerdir. Dışardan sert görünüp “Ne diyon la seni pislik.” diyen ama içinden “Ay dmesne öyle şpşik.s” modlarında takılan tiplerdir. Ve bu tipin temsilcisini One Piece’den Chopper seçiyorum çünkü çok tatlı asfhjkş

tsundere chopper
“Kes sesini! Kokuşmuş bir insanın minnetine ihtiyacım yok, seni pislik!”

 

Yandere: Bu da sık kullanılanlar listemizde yer alan bir dere tipi. Sayko kişilerdir. Sevdikleri için öldürmeyi göze alabilirler. Gerçek anlamda öldürmek.. Uzaktan melek gibi masum ve bir o kadar da tatlı görünür ama sevdiği kişiye yamuk yaptığın anda tesbih sallaya sallaya üzerine yürürler. Bazen de ekmek bıçağı ile gelirler. Temsilcisi Mirai Nikki animesinden Yuno Gasai’dir.

yuno

 

Kuudere:  Tsundere ile karıştırılabilen bir tiptir. Dışardan soğuk ve serttir. Hiçbir şey umrunda değilmiş gibi davranan, birçok şaşırtıcı veya üzücü vs olaya kayıtsız kalan, etrafa soğuk soğuk bakışlar atan kuul tiplerdir. Aslında içlerinde sizi önemserler ama bunu belli etmeye gerek duymazlar. Tsundere ile bu noktada ayrılıyorlar zaten. Temsilcisini Darker Than Black’den Yin seçiyorum çünkü çok tatlı..

kuudere.jpg

 

Dandere: Bu tipler aşırı sakin ve utangaçtır. Asosyal bile denebilir aslında. Ama kendilerini rahat hissettikleri ve çekinmeden konuşabilecekleri bir ortama dahil olunca çeneleri açılıverir. Temsilcisini Akatsuki No Yona’dan Shin Ah seçiyorum. Çünkü… çok tatlı.

dandere.gif

 

Aslında zorlayınca baya bir dere tipi çıkarılabiliyor. Dıştan keko ama içinde tümbürük çocuğu falan mesela. Hem zaten daha var ama onlar fazla kullanılmıyor ve ben de ayrıntıya girmek istemiyorum diye yazmadım. Kamidereler falan var Tanrı (Kami) sendromlu tipler. Dediğim gibi çok karşılaşmıyoruz ve yazıyı da fazla uzatmak istemiyorum.

Hazır gelmişken şundan da bahsedeyim; YGS-LYS arası sonunda bir yazı tıkıştırabildim araya. Bayadır yazmak isteyip de yazamadığım bir yazıydı ama başardım. LYS de bittikten sonra daha rahat bir şekilde güncel anime-drama tanıtımları ve ilk bölüm incelemelerine devam edeceğim. Şu an hiçbir şeyde güncel olamıyorum.. Ayrıca şu iğrenç tema ve resimden de kurtulacağım elbette. Kapak için dijital bir çizim üzerinde de çalışıyorum zaten.

Ah, diğişik diğişik şeyler var aklımda da işte…

Reklamlar

Anime Ve Mangalara Özel Terimler” için 3 yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s